Home » Tips og gode råd

råd om børn og overvægt

Er du bekymret for om dine børn skal blive for tykke, skal du i første omgang koncentrere dig om deres søvnrytmer, for disse ting hænger sammen, viser nyere forskning. I dag hører vi hele tiden om de tykke børn, der lever alt for usundt. For meget tv og for lidt motion har i mange tilfælde fået skylden, men nu viser der sig nye tendenser også.

Det er bare med at få børnene i seng i ordentlig tid. Ny forskning viser at hver en times mindre søvn per nat, et barn får vil give større risiko for at disse børn som unge eller voksne vil blive overvægtige senere i livet.

Det er nyt for mage at søvnen spiller en vigtig rolle for børns udvikling, men at det kan have direkte sammenhæng med overvægt senere i livet, lyder helt fjollet i nogle ører. Ikke desto mindre er det fakta, som er præsenteret i en ny forskningsforsøg.

Søvn er livsvigtig, for alle mennesker og ikke mindst for børn har brug for deres gode søvn hver nat. Hjernens evne til at koncentrere sig, lære og huske, bliver direkte påvirket, hvis man ikke får den søvn, man har brug for. Børns hjerner og evner til at koncentrere sig er afhængig af tilstrækkelig søvn. Dette ser man også ved kroppens vækst, og dens udvikling er det.

I en ny og spændende undersøgelse fra New Zealand viser det sig, at hvis et lille barn ikke får sovet nok, vil det få en direkte indflydelse på barnets senere risiko for at blive overvægtigt. Dette understreger også, at der er mange faktorer som spiller ind, når et barn vokser og trives.

Mange andre faktorer har betydning for et barns vægt. Det kan være faktorer, som barnets fødselsvægt og etnicitet. De sociale præmisser spiller også ind. For eksempel har moderens uddannelsesniveau, indtægt og BMI, samt om hun har røget under graviditeten også indflydelse på et barns udvikling.

Undersøgelsen fra New Zealand har blandt andet gransket sådanne oplysningen og undersøgt disse 244 børn, der deltog i deres undersøgelse. Her blev der kigget på børnenes vægt, højde, BMI og fedtprocent blev målt hvert halve. Undersøgelsen fulgte børnene fra de var tre og til de blev syv år gamle.

Børnenes søvnmængde og fysiske aktivitet blev også målt. Dette skete ved brug af et såkaldt accelero meter, som er et særligt bælte, som børnene gik med. Dette kunne registrere deres bevægelser hver dag. Fra forældrene kunne forskerne hente oplysninger om blandt andet, børnenes kost og tv-vaner. Find inspiration til hele familien her

Den gode soverytme er altafgørende.

I forskningen viste det sig at alle børnene i alle aldersgrupper, sov ca. 11 timer per nat. De børn, der sov mindre som små, viste sig at være tilbøjelige til at have taget mere på senere. Forskerne fandt ud af, at deres overvægt var i form af ekstra fedt.

Forskerne fandt frem til, at for hver times mindre søvn per nat i tre til femårsalderen, gav det 0,7 kilogram ekstra fedt på kroppen som syvårig. Dette er meget bemærkelses værdigt og afgørende viden for kampen mod overvægt hos børn i dag.

Hvis børnene sov mere end 11 timer pr nat faldt deres risiko for at være overvægtige eller ligefrem fede i syvårsalderen med 61 procent, hvilket også må siges at være viden, man kan bruge til noget i dag.

Under alle omstændigheder vurderes det, at denne undersøgelse giver grund til at råde alle forældre til at passe rigtig godt på, at børnene får den nødvendige søvn, hver nat. Samtidigt bør forskningen på området fortsætte, da den vil kunne klarlægge, hvorvidt en forbedring af søvnvanerne senere hen, kan påvirke vægten i den rigtige retning

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.