Home » Sølvbryllup

Ideer til sølvbryllupsfest

Ideer til sølvbryllupsfestSølvbrylluppet markerer, at man som brudepar har holdt sammen i 25 år, og det skal selvfølgelig fejres med en stor fest. Den traditionelle sølvbryllupsfest indledes med morgensang og morgenmad på selve sølvbryllupsdagen.

Det betyder, at man som sølvbryllups par skal forberede sig på at blive vækket tidligt om morgenen på selve dagen. Dette arrangeres normalt af børnene og gode venner og familie møder op med hornorkester og æresport. Det er vigtigt, at man som sølvbryllups par har sørget for den forventede morgenmadstraktement til de fremmødte gæster, da det hører traditionerne til.Book musik til morgensang online

Ideer til selve festen

Når man skal fejre sit sølvbryllup er der mange traditioner, som følger med. Opsætningen af æresporten er af dem. For at glæde venner og familie, som gør en indsats for at give jer en flot æresport, kan man som sølvbrudeparret aftenen før sølvbryllupsdagen diskret stille øl og vand frem til nattens gæster. Selv om, at æresporten traditionelt skal være en overraskelse, kommer traditionen nok bag på de færreste.

Selve sølvbryllupsfesten starter med, at man som sølvbrudepar starter dagen med at komme ud og stå under æresporten, mens musikken spiller. Når den stopper, inviteres gæsterne ind på morgenmad. Morgenmaden omfatter alle de traditionelle ting på et dansk morgenbord, herunder gerne en morgenbitter. Nogle vælger at danse brudevalsen allerede fra morgenen af, mens andre gemmer den til om festen senere om aftenen.

En dejlig måde at fejre sølvbryllupsdagen på, er ved at have åbent hus hele formiddagen. Der kommer mange gæster til huset i løbet af dagen, også selvom det er en almindelig arbejdsdag, På en almindelig hverdag bryder folk dog ofte tidligt op, fordi de skal på arbejde. Eftermiddagen er afsat til at hvile sig inden selve festen om aftenen, hvis den holdes på selve dagen.

Selve festen om aftenen skal holdes i stor stil. Påklædningen er almindeligt festtøj. Gommen kan bør have smoking på, og bruden kan som ved brylluppet bære myrter. Alle gaver og telegrammer, der er kommet i løbet af dagen, skal sættes på et gavebord, hvor også alle gæsternes gaver lægges. festbordet dækkes med farverne sølv, blå og lilla, gerne tilsat lidt grønt.

Bordplanen er som til brylluppet. Dette betyder, at man holder sig til traditionerne her. Bruden sidder på gommens højre side. På siderne placeres de to ældste børn, hvorefter de levende forældre placeres. Derudover er bordplanen fri efter eget ønske.

Til et sølvbryllup er der ofte mange taler og sange, og til at koordineres sang og taler kan man have en toastmaster. Efter middagen og kaffen skal sølvbrudeparret danse brudevalsen. Som ved brylluppet står gæsterne i en kreds omkring parret og alle klapper i takt til musikken. De rykker tætter og tættere på, og til sidst når brudeparret står helt tæt, må de give hinanden et kys.

Find den rette musiker og underholdning til sølvbryllupet her. Book underholdning online


Dansen er nu åbnet, og gaverne kan pakkes ud. Efter dansen serveres der natmad. Festen slutter umiddelbart efter natmaden.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.