Home » påske

Hvorfor holder vi påske?

Når påsken står for døren, kan de fleste nyde nogle dejlige feriedage, men mange er ikke klar over, hvorfor vi holder påske. Historien bag denne højtid, er ganske ukendt og det er vigtigt, at man kan forbinde påsken og påskeferien med andet end blot hygge.

For mange er påske lig med hygge, ferie, gode påskefrokoster, dejlige fridage med børnene og en god påskebryg. Men påsken har en fantastisk bibelsk historie bag sig, som er værd at kende, og her i begrundes mange af de traditioner vi i dag forbinder med en rigtig påskeferie.

Stort sommerhus med pool og masser af aktiviteter for hele familien? Se det store udvalg fra Luksushuse.dk
Påske.

Kristendommen er den egentlige årsag til, at vi i dag fejrer påskedagene, for det er her vi finder svaret på hvorfor man fejrer påske. I kristendommen kan man læse, at påsken fejres, fordi at Jesus blev korsfæstet, hvorefter han genopstod. Påsken er altså ifølge biblen, et udtryk for, at det er perioden, hvor det hele startede.

Det er vigtigt, at fortælle, at påsken ikke kun fejres af kristne, for det er ikke udelukkende en højtid der er forbeholdt kristne. Man kan for eksempel se, at der i Israel er blevet fejret påske siden nomadetiden.

 I Israel fejrede man påsken, som foråret og frugtbarheden hos kvæget. I Egypten fejrede påsken på en anden måde, ved at der slagtet lam til højtiden, og dets blod blev smurt på døre for at holde døden væk. Altså påsken er ikke udelukkende kristen, men dens mening og betydning er meget forskellig fra religion til religion.Stort sommerhus med pool og masser af aktiviteter for hele familien? Se det store udvalg fra Luksushuse.dk

Påskedagenes betydning.

I den kristne tro har påskedagene nogle helt særlige betydninger, og i gamle dage var det en tradition at faste 40 dage inden påske. Deraf kender vi i Danmark julesangens vers med ” …..og julen varer lige til påske”. Når vi frem til påske dagene er der særlige traditioner for , at fejre påsken med flere store og gode festmåltid. Dette skete særligt palmesøndag, skærtorsdag og langfredag, som er dagene op til påske og så selve påskedagene dagene lørdag og søndag.

Det er indleder påskeferien er Palmesøndag. I bibelsk historie fejres denne dag, da man mindes, at Jesus blev hyldet i Jerusalem, hvor befolkningen stod med viftende palmegrene og tog imod ham. Dette er også grunden til, at man kalder søndagen for palmesøndag.

Skærtorsdag er den næste dag, hvor påsken holdes, og man fejrer skærtorsdag, fordi, det er denne dag ifølge biblen, hvor Jesus fik den sidste nadver med sine disciple. Skærtorsdag er også en mindedag i kirken, og mange går i kirke denne dag og får nadveren i kirken. I følge fortællingen vaskede Jesus disciplenes fødder og gjorde dem rene, hvilket kaldes skær, og herfra fik vi helligdagen skærtorsdag.

Langfredag var dagen, hvor Jesus fik sin dom, og kom op på korset. Grunden til, at langfredag var lang, var fordi Jesus fik en pinefuld og lang død på korset. Dette er også en dag, hvor mange har tradition for at gå i kirke.

 Påskelørdag er ifølge biblen ikke en helligdag men den fejres stadig som en vigtig påskedag. I bibelsk forstand er påskelørdag en sørgedag Jesus død, men i dag er det blevet mere en traditionsrig dag, hvor man mødes med familien, og får et dejligt påskemåltid.

Påskesøndag fejres for man på denne dag opdage, at Jesus var genopstået fra døden. Påskesøndag er dag, som fejres med stor glæde, god mad og tit i familiens skød. Der er stor tradition for at kristne går i kirke denne dag, da det også er en glædesdag  i kirken.

Ligesom påskedagene fejres, er der andre dage, som har tilknytning til påsken i den kristne tradition. For eksempel fejrer man Kristi Himmelfartsdag, som altid ligge 40 dage efter påske. Ifølge den kristne tro kan man i perioden frapåske til Kristi himmelfart få små glimt af Jesus, som vil vise sig her.

Ligesom julens fejres for at huske, at Jesus blev født, fejrer man i den kristne tro påsken for at huske og mindes Jesus død og genopstandelse. Påsken er mindedage om sagnet om korstoget, kors-fæstningen og Jesu genopstandelse.

Selvfølgelig er der ingen beviser på, at påskedagene er fejres på grund af, at Jesus blev korsfæstet og stod op fra de døde, men troen er der, og det er begrundelse i det kristne samfund. Påskedagene fejres i foråret, hvor Sletting springer ud og dette er i dag også en del af påsken, hvor man pynter flot op i friske farver, og flotte forårsblomster.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.